Image
Top
Menu
6 oktober 2020

Podcast interview

Niki over duurzaam design en greenwashing

Britte Ootes, student aan de HvA, derde jaar van de studie Creative Business interviewde Niki over ontwerp en idealisme.

Luister hier het interview:

HvA student Britte Ootes interviewde Niki van Studio Hamerhaai

Of wil je liever lezen? Hier vind je het uitgetikt (het is spreektaal dus soms gaat het ietwat van de hak op de tak)

De trend duurzaamheid is al een aantal jaar bezig en veel bedrijven haken hier op in. Maar is het recyclen van afval om hier nieuwe producten van te maken, wel de oplossing? Gaan we niet hierdoor meer afval produceren als de vraag hiernaar groeit? En lost het het echte probleem wel op? Ik stel Studio Hamerhaai hier een paar vragen over.

“Mijn naam is Niki Schoondergang en ik ben samen met Boudewijn van den Bosch eigenaar van Studio Hamerhaai. Wij maken Dutch design van afval. 
Voor Boudewijn is het begonnen als een uit de hand gelopen hobby. Hij wilde dingen in ons huis hebben die hij niet kon vinden en toen ging hij ze zelf maken. Eigenlijk meteen al van afval materiaal omdat we zagen dat er zoveel hoogwaardig materiaal is wat anders weggegooid zou worden. Dat is echt zonde om echt niet te gebruiken.
Dat ontwikkelde zich en we merkten dat mensen onze ontwerpen interessant vonden, leuk vonden en ook wilden hebben. Zo is die switch gegaan eigenlijk.”

Jullie maken meubels en ook decorstukken, dat zijn producten met een verhaal. Wat is precies dat verhaal?

“We maken dus de Rijkswachters, dat zijn houten robotjes, gemaakt van de transportkisten van het Rijksmuseum. Op de achterkant van ieder robot staat een code, en als je die invoert op onze website rijkswachters.nl dan kan je zien welk kunstwerk erin heeft gezeten. “

Jullie halen jullie afval onder andere direct op bij het Rijksmuseum. Hoe komen jullie in contact met dit soort bedrijven?

“Bellen! En mailen. En op het juiste moment de juiste vraag stellen. Bedrijven kost het geld als ze hun afval laten afvoeren. Het afval wat wij gebruiken, zoals die kisten, dat is gemengd afval. Daar betaal je de hoofdprijs voor. Dus de bedrijven kost het minder geld als wij het komen ophalen. “

Een beetje een win win situatie dus

“Ja inderdaad.”

Ed van Hinten is onderzoeker, ontwerper en schrijver. Hij houdt zich bezig met duurzaamheid en hij heeft ooit gezegd dat door recyclen de vraag naar afval groeit en dat daardoor dus juist meer afval geproduceerd wordt. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

“Ja, maar weet je. We moeten minder consumeren met z’n allen. Dat is gewoon het hele ding. En we moeten met stoppen met “oh er is een nieuwe trend, laten we allemaal de kussentjes weggooien en weer nieuwe gaan kopen” en dat soort dingen. Dus ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Het moet ook geen greenwashing worden.

Greenwashing is bijvoorbeeld Shell die op zijn benzinepompen zonnecellen neerlegt. Ze produceren nog steeds fossiele brandstof alleen hebben ze er dan voor gezorgd dat hebben ze er dan voor gezorgd dat hun benzinestation zelf op groene energie werkt. “

Ohja, dus niet echt het probleem oplossen.

‘Inderdaad. Net doen alsof je goed bezig bent, terwijl ondertussen.. tja.
Of H&M die een concious collectie introduceert. H&M moet gewoon stoppen met 30 collecties per maand (ofzo) uit te brengen, ik denk dat we dan veel beter af zijn.
Het hele systeem moet anders. Het moet lokaler, het moet socialer. Maar goed, dat gaat niet zomaar, helaas.”

Jullie recyclen dus en maken daar nieuwe producten van. Maar zijn jullie producten ook duurzaam, gaan ze lang mee?

“Wat we doen, wat we maken zijn stiekem toch altijd wel dingen die tijdloos zijn. Vooral onze grote meubelstukken. Je kan het goed onderhouden en het zijn vrij pure materialen. Hout, staal, dat soort dingen. Wij kunnen ervoor zorgen dat we het op die manier in elkaar zetten, maar wat er daarna mee gebeurd, dat zorgt ervoor of iets duurzaam is of niet. Want als je een tafel een jaar gebruikt en daarna weggooit, dan kan hij nog zo goed en duurzaam gemaakt zijn, maar dan is het nog steeds niet duurzaam.
Het meest duurzame is niet kopen. Dat is gebruiken wat je hebt. en daar ben ik me natuurlijk ook van bewust.”

Hoe zijn jullie uniek, onderscheiden jullie je van andere bedrijven?

“Ja ik kan er nu een heel borstklopperijding van maken, maar om heel eerlijk te zijn: ik denk niet dat we zo uniek zijn. Ik hóóp ook dat we niet zo uniek zijn, want als er wat meer van ons soort bedrijven zouden zijn en wat minder globaal maar wat lokaler, dan denk ik dat het alleen maar goed is. Dus ik hoop van harte dat we niet zo uniek zijn.

Ken je die uitdrukking: when you buy from a small business, an actual person does a happy dance? Nou, dat is dus serieus waar. “